woensdag 23 februari 2011

20uurs Check!

Lieve mensen,

Mijn eerste solo is pas een paar dagen geleden en ik heb nu al mijn 20uurs check erop zitten.

De dag na mijn eerste solo had ik een dual flight (met instructeur dus) naar de South-East practice area om mijn handelingen die getest worden bij je 20uurs check te reviewen. Dit ging allemaal goed waarna ik de dag erna SOLO naar de SE-practice area mocht om daar hetzelfde te doen, alleen dit keer zonder instructeur. Het ging allemaal goed! Na wat steep turns en slow flight gedaan te hebben besloot ik (als Pilot In Command... haha klinkt toch even leuk) terug te keren naar Falcon Field (KFFZ) om daar nog wat Full Stop Taxi Back's te doen. Na 1,5 uur vliegen vond ik het welletjes en parkeerde ik het vliegtuig weer netjes op de Sabena-Ramp.

Vandaag was het tijd voor mijn 20uurs check. Dit is mijn eerste checkride en tevens de laatste stap van de zogenaamde "Internal Selection Phase".

Gisteravond zag ik op mijn rooster dat de check zou worden afgenomen door Mr. Drew Deleon. Ik had hem 2 dagen als groundschool instructeur gehad en hij is ook de instructeur van 3 van mijn huisgenoten. Toch wist ik nog niet helemaal wat ik moest verwachten van hem als examinator. Dat was dus even afwachten.

Zo zag mijn "Checkride dag" eruit;

Half 8, de wekker gaat.. Douchen, aankleden, eten en om 5 over half 9 het busje richting school nemen. Daar aangekomen check je jezelf in bij Dispatch. "Good morning, DCOL (mijn naamcode) check-in".  "We do not have any airplanes available, you're on stand-by" werd mij verteld. Dit betekend dus afwachten tot er een vliegtuig beschikbaar is.. Na een uur gewacht te hebben werden mijn examinator en ik een beetje onrustig omdat ons werd verteld dat er geen vliegtuig beschikbaar zou zijn tot 3 uur in de middag, terwijl mijn vlucht om 11 uur zou moeten plaatsvinden.

Mijn examinator en ik besloten, in afwachting van een vliegtuig, het theorie-examen voorafgaand aan de vlucht alvast te doen. Ik wist de vragen goed te beantwoorden en ik was good-to-go voor het praktische gedeelte.

Eindelijk kregen we een vliegtuig, de Archer962WG. Best een relaxed vliegtuig aangezien er een GPS in zit waar je makkelijk alle airspace klassen en vliegvelden kunt herkennen. Na de pre-flight gedaan te hebben begon ik met het briefen van mijn examinator:

"This will be a normal departure to the south east, rotation speed 65, climb speed 75, once we get to 1000ft above ground level we accelerate to 85 knots, at 2000ft we will make a climbing turn to a heading of 105 and make a continuous climb to 3700ft. In case of an engine failure on the runway i will stop the aircraft, in case of an engine failure after takeoff, we lower the nose, keep clean configuration and establish best glide speed 76 knots. We look for a safe place to land and if possible land in opposite direction of the departure-runway. Any Questions?"

"No Questions" was het antwoord.

Het taxien, de start en de klim verliepen vrijwel vlekkeloos. Het was lekker rustig in de lucht (weinig turbulentie) waardoor je goed je snelheid constant kon houden. Eenmaal aangekomen bij de ingang van de South East practice area wees hij naar links; okey let's go that way! (ineens gingen we naar de North-East practice area, waar ik dus nog nooit ben geweest).
Allereerst begonnen we met slow flight. Dit betekend rpm naar 1500 terwijl je je hoogte houd. Zodra je op 60kt zit verhoog je je rpm naar ongeveer 1800 terwijl je nog steeds je hoogte houd. Dit betekend dus dat je met een behoorlijke pitch-angle aan het vliegen bent. Na de slow flight kregen we een steep turn. Nog nooit heb ik een steep turn zo goed gedaan. Ik bleef vrijwel de hele 360 graden tussen 3950 en 4000ft in zitten. Dit is dus een hoogteverschil van 15 meter. Ikzelf was er erg tevreden mee en mijn examinator ook! Die gaf aan dat dit voor het aantal uren wat ik heb gevlogen een erg goede steep turn was, aangezien hij dit PPL (private pilot license) niveau vond. Dat moest ik even kwijt aangezien ik daar toch wel trots op ben en omdat tijdens mijn oefeningen in se SE-practice area ik de steep turns toch steeds het lastigst vond.

Na nog een paar dingen te hebben gedaan zei hij tegen me: "Get me back to Falcon, in one piece". Na even zoeken op de kaart en naar buiten te hebben gekeken wist ik welke kant ik op moest. Op een gegeven moment maakte ik radiocontakt met Falcon Tower, waarbij ik te horen kreeg dat ik nog niet hun airspace in mocht en het over 5 minuten nog eens moest proberen. Toen besloot ik om een grote cirkel te vliegen en de N/E practice area een beetje te verkennen. Na 5 minuten maakte ik opnieuw de call en werd ik toegelaten tot de Falcon Class-Delta-Airspace. Ik joinde het circuitje en maakte een touch & go. Het landen en flaren ging erg goed. Hierna nog een circuitje gemaakt en het toestel weer netjes op de grond gezet. Opnieuw verliep de landing lekker waarna we terug gingen taxien naar de sabena-ramp. Tijdens het taxien vertelde hij mij al: "You Passed!". Ik had het dus gehaald, voor de iets minder goed engels-sprekende-mensen onder ons.

Nu eindelijk weekend! Nouja, weekend.. Morgen een dagje wat o.a. zal bestaan uit Solo's bekijken van mensen uit mijn klas. Er zijn namelijk 4 mensen die morgen waarschijnlijk hun eerste solo gaan maken! Vrijdag staat mijn volgende vlucht alweer op de planning wat zal gaan over alle dingen die we de afgelopen 20 uur al hebben gedaan. Een soort "Refreshment" vlucht.

Nou mensen! Ik zou zeggen tot ziens/schrijfs/horens en we spreken mekaar!

Groetjes Ferdi uit het ietswat zonnige Mesa, Arizona.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten