vrijdag 18 februari 2011

FIRST SOLO !!

Lieve mensen,

Over 10 dagen zit ik hier alweer een maand! De tijd gaat echt razend rap.

Na 10 missies (vluchten) gedaan te hebben met verschillende oefeningen (landen, take off, stalls, steep turns, slow flight, engine failure etc.) was het vandaag eindelijk tijd om mijn eerste vlucht te maken ZONDER instructeur. Dus helemaal ALLEEN in een vliegtuig!

Voordat mijn instructeur mij solo wil laten gaan, wil hij eerst een dualvlucht maken van een uur om mijn landingen en prestaties in het circuit te beoordelen. Na een uur te hebben gevlogen in het circuit met 4 full-stop taxi-back's (volledige landing waarna je terug rijd naar het begin van de baan om weer take off te gaan) had hij voldoende gezien en trok de conclusie dat ik READY was om mijn eerste solo vlucht te gaan maken!

Na de 4e full-stop-taxi-back zijn we terug getaxied naar de ramp (platform waar alle lesvliegtuigen geparkeerd staan). Hier stapte mijn instructeur uit en tekende mijn Solo-endorsement in mijn logboek (dit geeft je officieel permissie om solo te vliegen). Een laatste handdruk en een duim omhoog van mijn instructeur, waarna de deur op slot ging!

Daar zat ik dan.. Alleen in een Cockpit van een vliegtuigje dat net zo makkelijk 2 ton kost. Ik begon met de cockpit preparation, waarbij je alle instrumenten checkt en het vliegtuig klaar maakt voor de vlucht. Daarna was het tijd om de motor te starten. Na de after-start-checklist te hebben afgerond vroeg ik mijn taxi klaring aan om permissie te krijgen voor het rijden naar de startbaan. Na deze permissie te hebben verkregen begon ik met taxieen waarbij ik langs mijn klasgenootjes reed die stonden te kijken hoe ik mijn solo ging doen. Erg leuk dat iedereen zo met elkaar mee leeft!

Na de run-up te hebben gedaan (rpm verhogen om te kijken of alle instrumenten het goed blijven doen onder verhoogde powersettings) vroeg ik mijn take-off clearance aan;

IK                "Archer 4188Echo is holding short runway 4 Right, Delta 1 Ready for departure, closed traffic."
TOREN       "Archer 4188Echo runway 4R Cleared for Take off, left closed traffic"
IK               "Runway 4 Right Cleared for Take off, left closed traffic, Archer 4188Echo"

left closed traffic wil zeggen dat het circuitje linksom is. Dus na take off klimmen naar 2000ft boven zeeniveau en dan een klimmende linker bocht maken naar 2400ft (dit is de hoogte van het circuit hier op Falcon Field).

Daar gaatie dan! Full power, power checked, speed checked, 65 knots Rotate, 75knots klimsnelheid.

Na 2 linker bochten te hebben gemaakt kreeg ik ineens een realitycheck:
Hey.. Er zit niemand naast me en ik zit zo'n 350 meter boven de grond met ruim 175 km/h op de teller.. Best wel maf! Wat een vrijheid zeg.. Heerlijk gevoel!

Maarja, lets get back to work! "Archer 4188E runway 4 left Cleared to land" zegt de tower.. Ik kreeg dus nu de linker baan (er zijn 2 parallel banen hier op Falcon) aangewezen voor de full stop. Op 90 graden van de threshold flaps 10 selecteren en terug naar 85 knopen, op 45 graden van de threshold rpm terug van 2200 naar 1500 en flaps 25 selecteren tijdens een bocht naar links. Daarna de laatste linker bocht: van Base leg naar Final! Beginnen met dalen naar de baan toe en flaps 40 selecteren! Afremmen naar zon 65 knopen en rustig op de baan afvliegen. Hele kleine correcties is wat het verschil kan maken tussen een slechte en perfecte landing. Boven de baan aangekomen gaat het gas helemaal dicht en til ik langzaam de neus omhoog (dit heet Flaren). Hierna raakten mijn wielen de grond en leek het me wel verstandig om te beginnen met het afremmen van de kist, terwijl je hem recht op de baan houd!



Ik verliet runway 4 Left via Taxibaan Bravo, waarna ik nog runway 4 Right over moest steken. Na dit gedaan te hebben kreeg ik een taxi klaring naar de ramp waar mijn instructeur mij op stond te wachten met bijna al mijn klagenoten!

Na de motor te hebben uitgezet en de after-shutdown-checklist te hebben afgerond stapte ik uit, waarna ik een hand kreeg van mijn instructeur met de woorden: "Congratulations. I am proud of you!" Hierna knipte hij mijn stropdas doormidden en was het tijd om richting de campus te gaan waar mijn klasgenoten mij traditiegetrouw in het ijskoude zwembad gooiden!





Ach ja, toch wel een lekkere verfrissing en een soort "Nieuwe Start".

Nu gaat het pas echt beginnen!

Liefs,

Fer

1 opmerking:

  1. Zooozoo fer! echt supersuperstoeeer allemaal :D
    en helee leuke foto's
    haha, ben trots op je hooor broer !
    xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen