dinsdag 10 mei 2011

bye bye Archer, hello Diamondstar

Beste allemaal,
(alle foto's staan helemaal onderaan!)

De laatste tijd is er weer een hoop gebeurd. Bij mijn laatste blogbericht was ik ook vergeten te vertellen over de Airshow die ik heb bezocht, dus daar zal ik deze keer ook nog wat over vertellen.
Op Luke Airforce Base zijn we naar een vliegshow geweest waarbij je op de grond naar verschillende vliegtuigen kon kijken, terwijl er in de lucht shows aan de gang waren met o.a. Aerobatics & Formatievliegen.
We kwamen daar aan met de hele groep maar al snel waren Kevin en ik de groep kwijtgeraakt en gingen we samen op stap om verschillende vliegtuigen te bekijken. We hebben toen o.a. in een C-21 private Jet gezeten en in een Cessna 182 met G1000 glass cockpit!
Aan het eind van de dag kwamen de "Thunderbirds" een demonstratiegeven. Een groep bestaande uit 6 F16's gingen formatievliegen en een aantal stunts laten zien! Was erg indrukwekkend!

Na het behalen van mijn 70 uurs check had ik 15 uur Basic Instrument Flying voor de boeg. Hierbij is het de bedoeling dat je met een kap op je hoofd vliegt zodat je alleen maar naar je instrumenten kunt kijken.
Voordat ik aan deze lessen begon zag ik dat ik een nieuwe instructeur had gekregen. Meneer Michael Pardieu is mijn nieuwe IFR instructeur waarmee ik ook de Basic IFR en de DA-40 sim mee zal gaan doen. Omdat hij snel van de Basic IFR vluchten af wilde zijn besloot hij lange trips met ons te gaan maken. We mochten zelf kiezen waar naartoe! De eerste keer was samen met Tim naar Los Angeles (Hollywood om precies te zijn). Tim vloog heen en ik vloog terug! Onderweg even een tussenstop gemaakt op Palm Springs Intl. om te tanken en toen weer door!
De tweede keer was ook met Tim, alleen deze keer naar San Diego Intl airport! Ik vloog heen en tim vloog terug. San diego is echt prachtig. Je ruikt de oceaan als je daar rondloopt. Heerlijk! Ook hebben we daar in Little Italy lekker pasta gegeten.

De derde keer was samen met Kay. Omdat Kay graag Los Angeles wilde zien en ik het daar ook geweldig vond, besloten we wederom naar Hollywood te gaan. Van Nuys Airport om precies te zijn. Eenmaal aangekomen kregen we een auto voor zo'n 2 uur waarmee we Hollywood gingen verkennen. We bezochten Hollywood Blvd, Vine Street (walk of fame) en we zijn een stukje door de Hills gereden.
Echt een leuke ervaring!
Toen was het zover; Mijn laastste vlucht in de Archer.. Deze zou zijn met Bastiaan achterin en Randy Arellano (mijn VFR-instructeur) van Tucson Intl naar Falcon Field (Bastiaan had namelijk de heenweg naar Tucson gevlogen). Het was een fantastische vlucht! We waren nog in de lucht toen de zon onderging dus hebben we een nachtapproach gemaakt op Falcon! Alle lichtjes etc. is echt prachtig om te zien!
Mijn laatste landing ging lekker en zo kon ik met een goed gevoel mijn fase op de Archer III afsluiten!
Door deze lange vluchten vlogen de uren letterlijk om. Voor we het wisten waren we klaar met de Basic IFR vluchten en konden we gaan beginnen op de DiamondStar DA-40 simulator. Tot de dag van vandaag heb ik al zo'n 13 uur in de simulator doorgebracht en begint de Sim-fase ook op te schieten! Nog een aantal missie's en ik ga Actual op de DA-40 vliegen!
In de sim werden we vooral bekend gemaakt met de procedures van het nieuwe vliegtuig en de IFR procedures. De tijd in de sim ging heel snel. Ongeveer 2 uur per missie en zo'n 2 missies per dag. Althans, per dag... ik moet eigelijk zeggen per nacht. Omdat mijn instructeur vracht wil gaan vliegen heeft hij meer Nacht-vlieguren nodig. Wij zullen dus vrijwel standaard in de nacht gaan vliegen met hem en om ons te laten wennen aan het nachtritme mochten we ook al in de nacht gaan simmen. Zo'n twee weken terug had ik bijvoorbeeld eerst een missie van 2 uur om 8 uur savonds tot 10 uur savonds. En die zelfde nacht een missie van 3 uur snachts tot 5 uur sochtends.. Dat is dus echt Killing! Langzamerhand begin in echter wel te wennen aan mijn nieuwe nachtritme!

Na heel wat sim-uren mocht er eindelijk echt gevlogen worden! Ik heb inmiddels 4 vluchten erop zitten waarvan 2 nacht en 2 dag-vluchten. Het vliegtuig is veel gevoeliger dan de Archer. Dit komt grotendeels door de hoge aspect-ratio. Dit wil zeggen dat zijn vleugels erg lang zijn in verhouding met de breedte van de vleugels. Hierdoor is het vliegtuig gevoeliger voor alle aerodynamische krachten die er op het vliegtuig werken. We zullen de komende missie's vooral veel gaan oefenen om verschillende approaches te vliegen op vliegvelden en om holdings te draaien. (deze dien je te draaien als het bijvoorbeeld erg druk is in de approach en je moet wachten op een gaatje). In principe is de holding draaien niet heel moeilijk, maar toch wordt het al een heel stuk lastiger als er een beetje wind staat. Maargoed, hier zal ik allemaal wel beter in worden de komende tijd.






en dan sta je even naar een United Airlines vliegtuig op Palm Springs International


met instructeur Mike in de auto in hollywood


The Hills..   lauren conrad was nergens te bekennen

hollywood



met Tim op Van Nuys airport (Hollywood, CA)





archer 5WG op san diego intl



de auto die we hadden in san diego




san diego!

southwest op de achtergrond op san diego

sta je daar.. holding short met je Archer op San Diego Intl airport.. Southwest b737 op short final


Met instructeur Randy op Tucson Intl

met Bastiaan op Tucson International Airport

op Payson

basic instrument flying met de hood op (kap op je hoofd)


BIF vanaf Payson naar Falcon met instructeur Drew en Tim achterin

de Diamondstar DA-40

DA40 Cockpit

gewoon een mooi plaatje van de omgeving

Ik zal binnenkort weer even een berichtje posten over wat mij voorderest allemaal overkomt hier in het zonnige Arizona. Het leuke is dat over 11 dagen mijn ouders 10 dagen komen!! Ik kan echt niet wachten tot ik ze weer kan zien!

Tot snel,

Fer

1 opmerking: