zondag 13 november 2011

Multi Engine - Instrument Rating

Lieve volgers,

Eergister ben ik aangekomen op Schiphol met TAP Portugal vlucht TP668 vanuit Lissabon. De dag daarvoor heb ik namelijk het papiertje gehaald waarvoor ik naar Portugal ben gegaan; mijn Multi Engine Instrument Rating!

We maken even een sprongetje naar het verleden.. In mijn laatste blogbericht heb ik jullie laten weten dat ik voorlopig even niet meer zou vliegen door reparaties en inspecties aan het vliegtuig. Na dat het vliegtuig gemaakt was kon de testvlucht, die verplicht is voordat studenten er in mogen vliegen, telkens niet doorgaan door het slechte weer. Hierdoor ben ik zodanig vertraagd dat ik uiteindelijk pas weer heb gevlogen op 8 November. In de tussentijd hebben we wel leuke dingen gedaan zoals uitgegaan in Evora en tot twee keer toe Lissabon bezocht.

Nog steeds veel bewolking en sterke winden, maar dat mocht de pret niet drukken. Na lange tijd met een hood op je hoofd in Arizona te hebben gevlogen waar het altijd mooi weer is, is er niet leuker dan eindelijk echt vliegen door de wolken.
Door het onstuimige weer werden het lange dagen op school waarbij je op Operations zat te wachten tot je eventueel kon vliegen. Gelukkig had ik mazzel en heb ik dinsdag, woensdag en donderdag kunnen vliegen.
Toen ik op woensdag vrij laat was ingeroosterd werd mij duidelijk dat de vliegvelden in de buurt, waar we op trainen, gesloten waren en dus hadden mijn instructeur en ik geen andere keus dan gewoon in de buurt te blijven van Evora. Toen we opstegen begon het al een beetje te schemeren en zag je in de verte al laaghangende zwarte wolken aankomen. De wind begon ook steeds meer toe te nemen wat zorgde voor een leuke uitdaging om deze missie tot een succesvol einde te brengen. Gedurende de vlucht begon het steeds harder te waaien en begon het zelfs te regenen, en niet zo zachtjes.... Na een aantal NDB approaches op Evora moesten we weer landen aangezien het weer echt ongelooflijk aan het verslechteren was. Aangezien we een approach deden voor baan 01 terwijl baan 19 in gebruik was, moesten we cirkelen om vervolgens te landen. Het was inmiddels nacht. Terwijl we aan het cirkelen waren kreeg ik een hele grote smile op me gezicht. Het voelde zo heerlijk om in een bank te zitten met keiharde regen, harde wind, in het donker, de verlichting van de stad + autos,  en dan die mooie strobes van het vliegtuig die je superfel ziet knipperen. Heerlijk!
Na deze missie (laatste missie voordat ik mijn ME-IR check zou hebben) kreeg ik te horen van mijn instructeur dat hij vond dat ik een mooie vlucht had gevlogen en dat hij verwachtte dat ik geen problemen zou hebben met de check die de dag erop zou volgen.

De dag erna stond ik ingepland voor mijn ME-IR check. Die dag stond ik als 3e persoon op de DA42 ingepland. Eigelijk zou Larissa heb vroeg in de morgen hebben, Timo vroeg in de middag en ik later op de dag. Door het slechte weer werd Larissa een paar uur vertraagd waardoor alleen Timo nog net zijn check zou kunnen vliegen voordat de velden in de buurt zouden sluiten. Ik was er dus van overtuigd dat ik mijn vlucht zou moeten cancellen. Toen Larissa terugkwam van haar check werd duidelijk dat de check-instructeur van Timo door zijn Duty-time niet meer de check van Timo af kon nemen die dag. Toen mijn examinator dat hoorde besloot hij om meteen met mij te vertrekken. Voor ik het wist zat ik in het vliegtuig en de ME-IR check kon beginnen!

Wat ik heb moeten doen voor mijn check:
  • Standard Instrument Departure (SIERRA 1B Departure naar het zuiden)
  • Straight-in ILS runway 19R op Beja
  • Published Missed approach procedure
  • Holdings boven BJA NDB
  • NDB approach runway 19R op Beja
  • QDR vliegen waarna ik alle manouvers moest laten zien (steep turns, approach to stall in landing config etc.)
  • Holdings boven EVR NDB
  • NDB approach runway 19 op Evora
  • Touch en Go
  • Circuitjes met go-arounds en landingen (n-1 etc.)
  • Unusual attitudes recovery
  • Emergency Descent
  • Full stop landing op Evora
Zoals je kunt lezen heb ik een hele hoop gedaan tijdens mijn check. De check duurde dan ook 2 uur en 18 minuten.

Toen ik terug was op Operations werd mijn hand geschud en werd duidelijk dat ik geslaagd was. Na het papierwerk in orde te hebben gemaakt kon ik terug naar het Evora Hotel voor mijn laatste avond in Portugal.

De dag erna moest ik nog even naar het vliegveld om mijn Logboek te laten tekenen. Hierna was het een kwestie van koffer inpakken en wachten tot het busje ons op kwam halen om ons vervolgens naar Lissabon Airport te brengen.
Na een laatste Big Tasty te hebben weggewerkt was het tijd om te vertrekken. Rond kwart over 11 savonds landden we op Schiphol waar mijn vader mij stond op te wachten.

Nu weer lekker thuis, maar wel weer gelijk de boeken in.. Morgen start de theorieweek van de MCC op de Boeing 737-800!


Hieronder heb ik nog wat fotos van mijn tijd in portugal;






















Bedankt voor het lezen en tot de volgende update!

Groetjes Fer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten