Na 6 uur in de Simulator en bijna 5 uur in het daadwerkelijke vliegtuig leek het mij tijd om jullie wat extra informatie te geven over dit vliegtuig.
Tijdens deze opleiding in Arizona worden er op 3 vliegtuigen getraind, namelijk;
Piper PA28 Archer III (VFR fase)
| Piper Archer op HOLLYWOOD Van Nuys airport, California. Tim haalt hier zijn spullen uit de cockpit zodat ik mijn spullen erin kon doen aangezien ik de terugweg vloog. |
Piper DA40 Diamondstar (IFR fase)
| Foto van de DA40 Diamondstar tijdens een tank-stop op Yuma Airport. |
Piper DA42 Twinstar (CPL training, Multi-Engine training)
| De DA42 Twinstar. Deze foto is genomen op Falcon Field, onze thuisbasis. De DA42 heeft met 360 PK twee keer zoveel vermogen als de DA40 en Piper Archer. |
In Portugal, na het afronden van mijn opleiding in Amerika, zullen er nog een aantal vluchten plaatsvinden in de Twinstar. Alleen deze keer ga je trainen voor je ME-IR, ookwel je Multi Engine Instrument Rating. Dit betekend dat je mag vliegen in vliegtuigen met meer dan één motor in IMC (instrument condities, bv wolken, slecht zicht).
De DA42 is dus het laatste vliegtuig van mijn opleiding. Tevens wordt vanaf dit toestel de overstap gemaakt naar de Boeing 737!
De Twinstar is de ''Grote Broer'' van de Diamondstar. Hij is bijna 13,5 meter breed, 8,5 meter lang en 2,5 meter hoog. De cockpit is vrijwel het zelfde als die van de DA40 Diamondstar. Nieuw in de cockpit van de DA42 Twinstar zijn o.a. de Landing Gear Lever (landingsgestel hendel), crossfeed switches (maken het mogelijk om brandstof van de ene kant van het vliegtuig, naar de motor aan de andere kant te pompen), 2 throttles levers, 2 mixtures levers, 2 propeller levers, rudder trim, alternator switches, CO alert (koolstofmonoxide alert systeem), en fuel transfer switches die het mogelijk maken om van de Auxiliary tanks (extra fuel tanks) fuel te pompen naar de Main tanks (waaruit de fuel naar de motor gaat).
Leuk allemaal, die technische termen.. toch? Klinkt in ieder geval erg interessant als je 't mij vraagt, haha!
Hieronder wat foto's van de Twinstar Cockpit;
Ik heb inmiddels bijna 5 uur gevlogen in dit vliegtuig. Wat we vooral trainen is het vliegen met n-1. Dit betekend 1 motor buiten werking (inoperative). Doordat je aan 1 kant motorvermogen verliest, moet je heel hard op je rudderpedalen (roer, voor richtingscontrole) trappen om het vliegtuig recht en gecoördineerd te houden. Dit is erg zwaar voor je benen! Om de weerstand van de uitgevallen motor zo min mogelijk te maken worden de propellerbladen in een zodanige hoek gezet dat het de minste weerstand geeft. Vandaag heb ik een paar mooie foto's kunnnen maken van de vlucht;
| Een paar minuten na Take Off vanaf KFFZ (Falcon Field). Hier begint ongeveer de South East Practice Area. In dit gebied worden veel manouvres geoefend. |
| Hier is de rechter motor uitgevallen en heb ik 'em gefeathered. De propeller bladen staan nu zodanig dat er weinig weerstand wordt gemaakt en we dus langer door kunnen vliegen op 1 motor. |
| Nogmaals een foto van de gefeatherde right engine. Links onder op de foto zie je een stukje van Coolidge Airport. Hier zijn we later tijdens deze vlucht landingen gaan oefenen. |
Nu is het zaak om veel te oefenen in de DA42 en hard te studeren!
Ik hou jullie op de hoogte!
Greetings,
Fer
Ziet er weer prachtig uit sherrif! Geniet van je laatste uurtjes vliegen in AZ want je gaat het missen! Portugal is er niets bij!
BeantwoordenVerwijderen