zondag 17 juli 2011

DA42 Twinstar!

Beste mensen,

Na 6 uur in de Simulator en bijna 5 uur in het daadwerkelijke vliegtuig leek het mij tijd om jullie wat extra informatie te geven over dit vliegtuig.
Tijdens deze opleiding in Arizona worden er op 3 vliegtuigen getraind, namelijk;

Piper PA28 Archer III  (VFR fase)
Piper Archer op HOLLYWOOD Van Nuys airport, California. Tim haalt hier zijn spullen uit de cockpit zodat ik mijn spullen erin kon doen aangezien ik de terugweg vloog.


Piper DA40 Diamondstar (IFR fase)
Foto van de DA40 Diamondstar tijdens een tank-stop op Yuma Airport.

Piper DA42 Twinstar (CPL training, Multi-Engine training)

De DA42 Twinstar. Deze foto is genomen op Falcon Field, onze thuisbasis. De DA42 heeft met 360 PK twee keer zoveel vermogen als de DA40 en Piper Archer. 


In Portugal, na het afronden van mijn opleiding in Amerika, zullen er nog een aantal vluchten plaatsvinden in de Twinstar. Alleen deze keer ga je trainen voor je ME-IR, ookwel je Multi Engine Instrument Rating. Dit betekend dat je mag vliegen in vliegtuigen met meer dan één motor in IMC (instrument condities, bv wolken, slecht zicht).

De DA42 is dus het laatste vliegtuig van mijn opleiding. Tevens wordt vanaf dit toestel de overstap gemaakt naar de Boeing 737!

De Twinstar is de ''Grote Broer'' van de Diamondstar. Hij is bijna 13,5 meter breed, 8,5 meter lang en 2,5 meter hoog. De cockpit is vrijwel het zelfde als die van de DA40 Diamondstar. Nieuw in de cockpit van de DA42 Twinstar zijn o.a. de Landing Gear Lever (landingsgestel hendel), crossfeed switches (maken het mogelijk om brandstof van de ene kant van het vliegtuig, naar de motor aan de andere kant te pompen), 2 throttles levers, 2 mixtures levers, 2 propeller levers, rudder trim, alternator switches, CO alert (koolstofmonoxide alert systeem), en fuel transfer switches die het mogelijk maken om van de Auxiliary tanks (extra fuel tanks) fuel te pompen naar de Main tanks (waaruit de fuel naar de motor gaat).

Leuk allemaal, die technische termen.. toch? Klinkt in ieder geval erg interessant als je 't mij vraagt, haha!
Hieronder wat foto's van de Twinstar Cockpit;

Een deel van de Cockpit met o.a. ;
Bovenste rij VLNR: Instrument verlichting draaiknop, Flood light draaiknop, Landing light, Taxi light, Position light, Strobe light, Emergency Horizon Switch, Standby Instrumenten, Magnetisch Compass, CO Alert, ELT switch.

Onderste rij VLNR: de Pitot Heat, Ignition switches, fuel pumps, electric master switchs, avionics master switch, gear selector, autopilot, flaps selector, circuit breakers

Hier zie je de Landing Gear hendel. Met deze hendel bepaal je de stand van het landingsgestel. Je kunt zien dat de hendel is gemaakt in de vorm van een Wiel. Door deze hendel naar beneden te doen zal het landingsgestel naar beneden gaan en beneden blijven. Als je deze omhoog doet gaat het landingsgestel omhoog en klapt 'ie in. Als je de hendel naar beneden doet zullen er 3 groene lichtjes gaan branden (nose, left, right). Deze geven aan of de wielen daadwerkelijk beneden is en ook gelocked is. Mocht er iets niet in orde zijn gaat het rode lampje UNSAFE branden.

Het Throttle-Quadrant. Onderaan zie je 2 grijze hendels. Dit zijn de Throttles. Met deze hendels bepaal je hoeveel mengsel van lucht en brandstof er de cilinder ingaat. Boven de throttles zie je de (blauwe) Propeller Levers. Met deze bepaal je de RPM die de propeller maakt. Dit doe je doormiddel van het verstellen van de bladhoek van de prop. Doordat er bij een bepaalde stand meer of minder weerstand wordt gemaakt, zorgt dit ervoor dat de propeller dus sneller of juist langzamer gaat draaien. Boven de Propeller levers zie je 2 rode hendels. Hiermee regel je de Mixture (mengsel). Je kunt hiermee dus de verhouding tussen brandstof en lucht aanpassen. Met de hendel regel je de hoeveelheid brandstof, aangezien de lucht gewoon binnenkomt aan de voorkant van de motor. De twee kleine grijze hendeltjes links op de foto zijn de Cabin heat en Defrost hendel. Deze gebruiken we bijna nooit aangezien de Temperaturen in Arizona heel hoog zijn.

Alternator Switches. Bij de DA40 zat er 1 Alternator Master Switch. Bij deze heb je 2 aparte schakelaars omdat je per motor 1 alternator hebt. De alternators zijn de primaire stroombronnen voor het vliegtuig als de motor loopt. Deze drijft de alternator aan. Er wordt stroom gecreëerd dmv Inductie. 

Hier zie je een deel van de cockpit. o.a. de Throttle Quadrant, De parking brake, Cabin Heat, Defrost, Autopilot systeem, Gear selector, een stukje van het Audiopaneel en onder de throttle zie je de Rudder trim met rechts daarnaast een klein stukje van de fuel selector switch (die je op ON, OFF of op Crossfeed kunt zetten).

Ik heb inmiddels bijna 5 uur gevlogen in dit vliegtuig. Wat we vooral trainen is het vliegen met n-1. Dit betekend 1 motor buiten werking (inoperative). Doordat je aan 1 kant motorvermogen verliest, moet je heel hard op je rudderpedalen (roer, voor richtingscontrole) trappen om het vliegtuig recht en gecoördineerd te houden. Dit is erg zwaar voor je benen! Om de weerstand van de uitgevallen motor zo min mogelijk te maken worden de propellerbladen in een zodanige hoek gezet dat het de minste weerstand geeft. Vandaag heb ik een paar mooie foto's kunnnen maken van de vlucht;

Een paar minuten na Take Off vanaf KFFZ (Falcon Field). Hier begint ongeveer de South East Practice Area. In dit gebied worden veel manouvres geoefend.  

Hier is de rechter motor uitgevallen en heb ik 'em gefeathered. De propeller bladen staan nu zodanig dat er weinig weerstand wordt gemaakt en we dus langer door kunnen vliegen op 1 motor. 

Nogmaals een foto van de gefeatherde right engine. Links onder op de foto zie je een stukje van Coolidge Airport. Hier zijn we later tijdens deze vlucht landingen gaan oefenen. 


Mooi plaatje tijdens een rechter bocht in de Twinstar! In Arizona is het moesson-seizoen begonnen waardoor er nu bijna elke dag wolken hangen aan het eind van de middag. Dit was dan ook rond 3 uur 's middags.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om iets meer informatie te krijgen over het vliegtuig waar ik nu op vlieg. In dit vliegtuig heb ik over ongeveer 2 weken mijn CPL check. CPL staat voor Commercial Pilot License. Na het behalen van mijn check mag ik mijzelf dus Commercieel Piloot noemen. Dit betekend dat ik daadwerkelijk geld mag gaan verdienen met het besturen van een vliegtuig. Ik kijk erg uit naar dit moment!
Nu is het zaak om veel te oefenen in de DA42 en hard te studeren! 

Ik hou jullie op de hoogte!

Greetings,

Fer

1 opmerking:

  1. Ziet er weer prachtig uit sherrif! Geniet van je laatste uurtjes vliegen in AZ want je gaat het missen! Portugal is er niets bij!

    BeantwoordenVerwijderen